De vlotbrug
Het idee was om vanuit mijn huis in oostelijke richting over kleine dijkjes naar de Grote Dijk der Dijken te lopen. Zo’n 4 kilometer. En om dan het Groot Noordhollands Kanaal over te steken en aan de oostoever de route van Streekpad 9 in Koedijk op te pakken. Dat ging goed tot aan de boorden van het kanaal. Daar bleek de Rekervlotbrug weer eens kaduuk.
Rekervlotbrug gestremd, foto sjaak bos ©2021
NHNieuws 17 februari 2021 :
ALKMAAR –- De Rekervlotbrug is minstens enkele weken buiten gebruik, en misschien wel langer. De brug werd vorige week maandag aangevaren door een schip en de schade is ‘aanzienlijk’. Een planning voor het herstel kan pas gemaakt worden nadat de schaderapportage binnen is, en die wordt pas over twee weken verwacht. Fietsers tussen Bergen en Alkmaar-Noord moeten tot de reparatie enkele kilometers omfietsen via Schoorldam of de Koedijkervlotbrug en de Kogendijk, meldt mediapartner Alkmaar Centraal.
Voetgangers doen dat dus te voet….
Een vlotbrug is een beweegbare brug, die opengaat door horizontaal te bewegen (zonder te draaien). De brug bestaat uit een op- en een afrit, die vanaf de wal naar een vlot leiden. Als de brug opengaat wordt dit vlot onder de op- en afrit getrokken. De uitvinder van de vlotbrug is Jan Blanken. Hij ontwierp het systeem voor het door hem aangelegde Noordhollandsch Kanaal, dat in 1824 gereed kwam. Het was in die tijd nog niet mogelijk om bruggen te bouwen met een overspanning van tenminste 37 meter : de breedte van het nieuwe kanaal. Een veerpont zou te veel oponthoud voor de bewoners teweegbrengen. Er kwamen aanvankelijk negen vlotbruggen die oost-en west met elkaar verbonden en doorvaarten ook nog mogelijk maakten.
Authentieke vlotbrug, foto sjaakbos ©2021
De Rekervlotbrug is pas in 2010 gelegd om fietsers en voetgangers een directe verbinding met de kust te bieden. De nieuwe brug zou een verbeterde versie van het traditionele ontwerp van Blanken zijn, maar na jarenlange vertragingen bij de bouw (opening pas in 2012) heeft de brug alleen maar technische problemen. Dat begon al vijf dagen na de officiële opening, toen de wielen van het bovenste ponton door het onderste zakten door een ontwerpfout. Er volgde meteen een sluiting van een jaar. Daarna zijn er weinig onderdelen die niet voor een stremming hebben gezorgd: softwareproblemen, lagers en kabelrupsen. Door alle problemen staat de brug bekend als de ‘flopbrug’, ‘de duurste duikplank van Nederland’ en ‘de brug der zuchten’.
Ook nu ik voornemens was hier de oversteek te maken liet de brug het weer eens afweten en was ik genoodzaakt eerst een paar kilometer in zuidelijke richting af te zakken tot ik via de Koedijkervlotbrug naar de overkant van het Noordhollands Kanaal kon. Ik stapte bladzijde 33 van het routeboekje Streekpad 9 binnen en volgde de kanaaldijk circa 1 kilometer langs de dijkhuisjes, die hier als langs een Monopolystraatje in een rijtje staan opgesteld. Daarna volgde een dwaaltocht door het recreatiegebied ’t Geestmerambacht en stond het vizier een tijdlang op de kerktoren van Warmenhuizen. In Schoorldam tikte ik de Omringdijk weer even aan, maar zelfs hier volgde de route een tijdje liever de schapenpaadjes van de Rekeroevers dan de kruin van het dijklichaam. Tot het niet meer anders kon. De Dijk zelf droeg me naar Krabbendam. Voor vandaag het eindpunt.
Deze etappe doet vermoeden dat de Omringdijk bij dit Streekpad niet het onderwerp zelf is maar meer het oriëntatiepunt. Een verrassend uitgangspunt, dat moet ik toegeven.