In de ban van de dijk (1974) wordt nog altijd beschouwd als het eerste standaardwerk over de Westfriese Omringdijk. Schrijver J.J. Schilstra benoemt in zijn kroniek de belangrijkste momenten in de geschiedenis van de dijk:
1250
Eerste vermelding van de Westfriese zeedijk in een giftbrief van de abt van Egmond. Het gaat over de Schagerdam van St. Maarten naar Valkkoog.
1280
Onder Floris V wordt iedereen land bezit, ongeacht rang of stand, “dijkplichtig.
1288
West-Friesland wordt ingedeeld in vier “ambachten.
1346
De “zwarte dood” (=pest) neemt naar schatting een vierde van de bevolking van Holland weg.
1361
Enkhuizen legt buiten de Westfriese zijn eerste haven aan.
1388
Eerste poging om de Zijpe bedijken,ook met de bedoeling om de Westfriesedijk een nieuw stuk voorland te bezorgen.
1421
De St.Elizabethvloed. Zeeland heel Holland, inclusief West-Friesland in watersnood. De Omringdijk kende doorbraken die soms 10 jaar later nog niet helemaal waren hersteld.
1456
Totstandkoming van de Burghornpolder. Eén van de eerste inpolderingen.
1521
Door de eeuwen heen is er oneindig veel geruzied over rechten en plichten met betrekking tot de Omringdijk. In het jaar 1521 wordt een proces gevoerd over een dijkgedeelte bij Hoorn, waarvan de lengte 7,5 cm. is .
1570
“Allerheiligenvloed” veroorzaakt veel schade.
1571
De hertog van Alva, vanaf 1568 landvoogd tijdens het roerige bewind van Filips II, vaardigt ordonnanties uit om het onderhoudder Westfriese dijken te regelen.
1596
De Zijpe definitief ingepolderd.
1675
De laatste, maar ook een van de ergste doorbraken: die bij Scharwoude en Schardam. Een monument met 3 gestapelde natuurstenen herinnert aan de laatste keer dat de “waterwolf” het won van de dijk.
1702
Oorlogsgevaar. Gewapende bewaking op de zeedijk
1713
De runderpest maakt slachtoffers en nog jaren daarna.
1725
Grote armoede. Velen moeten hun land afstaan.
1731
Het “grauwzaam woeden der paalworm” begint.
1775
Grote stormschade.
1776
Nieuwe grote stormschade.
1787
Nieuw oorlogsgevaar. Weer gewapende wachten op de dijk.
1795
Begin van de Franse tijd.
1799
Inval van de Engelsen en Russen in Noord-Holland. Schade aan dijken en bruggen, vooral in het Geestmerambacht.
1802
In zeventig jaar heeft alleen al Drechterland 429444 lasten steen aan de dijk gezet, met de Vier Noorder Koggen ruim 1 miljoen ton.
1813
De Franse tijd loopt ten einde, Koning Willem doet zijn intrede en laat de zaken op waterstaatkundig gebied voorlopig bij het oude.
1847
Weer wordt een stuk dijk slaperdijk, de inpoldering van de Waard- en Groetpolder.
1860
Het eerste stoomgemaal in Drechterland, bij Hoorn , wordt gebouwd.
1861
Doorsnijding van de Omringdijk bij Keinse door de spoorverbinding Alkmaar – Den Helder.
1881
Nieuwe tram- en treinverbindingen leggen West-Friesland open voor het verkeer met de rest van Holland.
1916
Watersnoden elders in Noord-Holland. Herstelwerkzaamheden aan de Omringdijk die weer op het nippertje heeft stand gehouden. (m.n. bij Andijk) De publieke opinie roept om centralisatie van het dijkenbeheer.
1920
Het Hoogheemraadschap “Noordhollands Noorderkwartier” wordt gesticht. Andijk ondergaat door dijkverzwaring een totale verandering.
1931
Wieringermeer drooggelegd. Weer een stuk dijk wordt slaperdijk.
1932
Afsluitdijk gesloten. De hele Westfriese Omringdijk is nu zijn zeewerende functie kwijt.
1930/1940
Het Westfriese kanalenplan komt tot uitvoering en heeft enkele dijkdoorsnijdingen tot gevolg. Grote dijkgedeelten komen in eigendom van “NoordhollandsNoorderkwartier”.
1945
Tweede Wereldoorlog loopt ten einde. Door het opblazen van een dijkstuk aan de oosterzijde komt de Wieringermeer onder water te staan. De Omringdijk loopt
geen gevaar.
1953
Grote watersnood elders in het land. met name Zeeland wordt zwaar getroffen) West-Friesland ontloopt de dans, mede door de Afsluitdijk.
bron: In de ban van de dijk