Het Noordhollands Dagblad kwam onlangs met een volledige spread over een paal: Zuiderrekerdijk no. 0 Heerlijk !
Mijn fascinatie voor palen gaat terug tot ver voor mijn ontdekking van de Omringdijk. Honderden palen heb ik inmiddels gefotografeerd. Fier rechtop, doorgezakt of aangereden : elke paal zijn eigen verhaal. De natuur brengt geen palen voort; ze zijn het product van de mens en die heeft er altijd een bedoeling mee. Dat vind ik intrigerend, vooral wanneer de betekenis van zo’n paal nogal exclusief is en voor de toevallige passant een mysterie.
De Westfriese Omringdijk telt zo’n 650 rode gietijzeren palen, voorzien van een wit nummer. Deze dijkpalen hebben dezelfde functie als hectometerpaaltjes langs belangrijke wegen. Als bijvoorbeeld ergens schade wordt geconstateerd, kan de onderhoudsploeg de exacte plaats vinden. De nummering loopt niet door, iedere dijk of dijkstrekking heeft weer een eigen nummering. (De Westfriese Omringdijk is feitelijk een verzameling van verschillende dijken.)
Op een paar plaatsen staan ook nog oude palen met een afwijkende kleur en vorm. Zij zijn hun oorspronkelijke functie over het algemeen verloren. Dat geldt niet voor een paar natuurstenen palen bij Alkmaar en Sint Maarten. Een van deze palen was onderwerp van aandacht in het NHD.
Waar in Alkmaar de Geestmerambachts Omloopdijk overgaat in Zuider Rekerdijk staat een paal met het nummer 0. Onlangs is deze gerestaureerd en teruggeplaatst. De oorspronkelijke arduinen paal werd in 1871 geleverd door de Alkmaarder J.Barstra. In oktober 2017 was deze na een aanrijding in tweeën gebroken. (bron hhnk)
Tot 2014 stond aan het einde van de Zuider Rekerdijk, daar waar de Noorder Rekerdijk begint, ook nog zo’n paal: Zuider Rekerdijk no.8 / Noorder Rekerdijk no.0 In november 2014 kreeg ik in de gaten dat die was verdwenen. ( Je ziet het pas als je het door hebt ). De paal bleek te zijn afgebroken, waarbij de bovenkant van de paal is zoekgeraakt. Er is tevergeefs naar gezocht bij omwonenden en zelfs in het kanaal. Medewerkers van het Hoogheemraadschap hebben toen de onderkant uit de berm gehaald en opgeslagen op de werf.
Dit restauratieklusje is nog over het hoofd gezien denk ik.