Het dieselgemaal Beetskoog is gebouwd in 1877 als stoommachine, maar in 1910 vervangen door een Brons dieselmotor. In 1931 nam het even verderop gelegen elektrisch gemaal Beetskoog de bemalingstaak over. Sindsdien is het dieselgemaal reservegemaal voor de polder Beetskoog. Door de inzet van beheerder Berend Eikenaar, die vanaf 1981 het dieselgemaal weer helemaal heeft opgeknapt, werkt het nog altijd goed.
Het gemaal kan het water van -2,30 m NAP naar het peil van de Schermerboezem pompen. Dit boezempeil varieert van -0,40 m NAP tot 0,00 m NAP. De eenvoudige, maar daardoor niet kapot te krijgen dieselmotor, en Storkcentrifugaalpomp behoren tot de zeldzame voorbeelden van vroeg twintigste eeuw bemalingstechniek van Nederlands fabrikaat. Een stukje uniek cultuurgoed in de polder. De logische indeling van het interieur (ketel, machine en vijzel in een bouwvorm) , de flauwe dakhelling en het roosvenster in de top van de gevel zijn kenmerkend voor een ontwerp van ingenieursbureau De Wit. Bron: hhnk